Kolejny krok do usprawnienia krajowego transportu kolejowego
W maju i czerwcu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi uzgodnił realizację przedsięwzięć polegających na budowie i przebudowie kolejnych odcinków linii kolejowej E20. Inwestycje dotyczyć będą trasy Żychlin – Barłogi oraz odcinków linii kolejowej nr 3 i nr 11. Planowane prace realizowane będą w ramach zadania Przebudowa i budowa infrastruktury kolejowej w ramach projektu POIiŚ 7.1-8. ,,Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań- pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz – prace przygotowawcze”.
Wyeksploatowane elementy infrastruktury kolejowej często nie spełniają wymaganych standardów, a stan techniczny niektórych odcinków torów, podtorza i innych urządzeń wymaga gruntownego remontu i przebudowy. W ramach inwestycji planowane jest dostosowanie infrastruktury do większych prędkości, spełnienie wymagań przepisów unijnych, zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem oraz znacznie skrócenie czasu przejazdu.
Inwestycje pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo jednopoziomowych skrzyżowań szyn z drogami publicznymi oraz przyczynią się do zmniejszenia poziomu hałasu. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom obiekty inżynieryjne zostaną przystosowane do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt. Ważnym elementem będzie także wzrost bezpieczeństwa transportu, w tym przewozu ładunków niebezpiecznych. Dzięki modernizacji zmniejszą się długofalowe koszty utrzymania infrastruktury oraz zwiększy się atrakcyjność oferty przewozowej. Znikną także bariery dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
Zakres prac wpisujących się w projekt modernizacji linii kolejowej E20 jest bardzo szeroki, inwestycja w całości przebiegać będzie przez 5 województw ( łódzkie, lubelskie, mazowieckie, wielkopolskie oraz lubuskie). Projekt realizuje cele najważniejszych dokumentów strategicznych związanych z rozwojem transportu na poziomie krajowym, a jego wykonanie przyczyni się do poprawy jakości systemu transportowego w skali kraju.
Linia kolejowa E20 wchodzi w skład Kolejowego Korytarza nr II, Paneuropejskiego Korytarza Kolejowego II i Transeuropejskiej Sieci Transportowej.
Fot.: Izabela Dzięgielewska