Łódzki odcinek S12 i S74 uzgodniony
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S12 na odcinku Piotrków Trybunalski (A1) – Opoczno (granica województwa łódzkiego i mazowieckiego) oraz drogi ekspresowej S74 na odcinku Sulejów (S12) – granica województwa łódzkiego i świętokrzyskiego.
Droga ekspresowa S12 stanowić będzie uzupełnienie sieci krajowych dróg szybkiego ruchu łącząc autostradę A1 z przejściem granicznym z Ukrainą w Dorohusku. Łódzki odcinek S12 przebiega na południe od Piotrkowa Trybunalskiego przez tereny gmin Wola Krzysztoporska i Rozprza, przekracza Pilicę koło Sulejowa i dalej prowadzi przez gminy: Aleksandrów, Mniszków, Sławno, mija Opoczno od północy i kończy się na granicy z województwem mazowieckim. Długość tego odcinka to około 61 km. W projektowanym węźle drogowym w pobliżu miejscowości Kozenin planowany jest początek drugiej drogi ekspresowej – S74. Prowadzić będzie ona w kierunku Kielc i dalej na południe w okolice Rzeszowa. Planowane w województwie łódzkim 24 km tej drogi przebiegać będą przez tereny gmin Paradyż i Żarnów.
Wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi decyzja ustala warunki realizacji i eksploatacji dróg, wskazuje niezbędne działania minimalizujące i kompensujące, by w sposób kompleksowy ograniczyć negatywne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W celu zminimalizowania uciążliwości akustycznej tras przewiduje się budowę ekranów akustycznych. Zostaną również zbudowane przejścia dla zwierząt (przejścia górne, dolne, mosty poszerzone, przepusty) a całość drogi będzie wygrodzona. By ograniczyć wpływ na wody powierzchniowe i gruntowe powstanie system odprowadzania i oczyszczania wód opadowych.
Komunikacja drogowa na S12 i S74 zapewniona będzie m.in. przez ponad 10 nowopowstałych węzłów drogowych. W miejscach krzyżowania tras S12 i S74 z pozostałymi istniejącym już drogami będą wybudowane dwupoziomowe bezkolizyjne przejazdy drogowe. Ponadto podróżni będą mieli do dyspozycji wyodrębnione miejsca obsługi pasażerów, w tym wyposażone w stacje benzynowe i restauracje.
Inwestycja jest niezwykle ważna zarówno z punktu strategii transportowej regionu jak i transportu krajowego. Zdecydowanie usprawni połączenie komunikacyjne w kierunku zachód – wschód i kierunku południowym Polski. Planowana inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa życia mieszkańców, zmniejszy wypadkowość w związku z przeniesieniem dużego w tym rejonie ruchu tranzytowego na spójny system połączeń drogowych.
Fot.: By Pit1233 (Własna praca), via Wikimedia Commons