Modernizacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia Przystosowanie Łódzkiego Węzła Kolejowego do obsługi Kolei Dużych Prędkości oraz zapewnienia jego integralności z innymi środkami transportu.
Łączna długość linii kolejowych wchodzących w zakres przedmiotowej inwestycji wynosi 226,821 km, z tego 216,546 km leży w województwie łódzkim, pozostałe 10,275 km zlokalizowane jest w granicach województwa świętokrzyskiego.
W celu poprawy obsługi podróżnych oraz funkcjonalności w ramach inwestycji planowane jest przywrócenie pierwotnych parametrów techniczno-funkcjonalnych infrastruktury kolejowej, modernizacja stacji i przystanków, m.in. Zgierz, Łódź Żabieniec, Łódź Kaliska, Ozorków, Końskie, a także budowa nowego przystanku osobowego Łódź Przybyszewskiego.
Inwestycja obejmuje fragmentami następujące linie kolejowe: Łódź Kaliska – Zduńska Wola; Zgierz - Łódź Kaliska; Zgierz – Kutno; Tomaszów Mazowiecki – Drzewica; Piotrków Trybunalski – Bełchatów; Łódź Kaliska – Gałkówek; Słomianka – Końskie; Tomaszów Mazowiecki - Spała; Koluszki – Mikołajów; Żakowice Płd. R7 (Zieleń) – Koluszki; Słotwiny - Koluszki R155 (Bęzelin); Łódź Kaliska Towarowa – Retkinia; Łódź Chojny - Łódź Widzew.
Działania modernizacyjne przyczynią się do pogłębienia i przyspieszenia procesu integracji przestrzennej i gospodarczej miejscowości znajdujących się w obszarze Łódzkiego Węzła Kolejowego. W efekcie powstanie centralny dla regionu węzeł multimodalny, którego kluczowym elementem będzie w przyszłości ponadregionalna kolej dużych prędkości.
W decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wpisany został warunek o konieczności przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko, której wykonanie pozwoli organom administracji publicznej na zapoznanie się ze sprecyzowanymi zamierzeniami inwestora (na etapie projektowania) i lepsze rozpoznanie ich wpływu na środowisko, co w konsekwencji doprowadzi do uszczegółowienia wymagań i warunków realizacji inwestycji.
Fot.: Włodzimierz Włoch, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.