Ekologia dla łódzkich przedszkolaków
W Przedszkolu Miejskim Nr 49 w Łodzi odbyły się zajęcia edukacyjne na temat odnawialnych źródeł energii, segregacji odpadów i recyklingu jako sposobu na zmniejszanie ilości odpadów oraz głównych założeń systemu zarządzania środowiskowego EMAS. Dzieci dowiedziały się między innymi w jaki sposób zmniejszać ilość odpadów, a tym samym chronić zasoby Ziemi, a także czym są odnawialne źródła energii wykorzystywane do wytwarzania energii elektrycznej. Zajęcia poprowadził pracownik Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi.
Wczesna edukacja ekologiczna oraz kształtowanie właściwych zachowań na rzecz ochrony środowiska wśród dzieci w wieku przedszkolnym rozbudza ich potrzebę kontaktu z przyrodą, uczy szacunku dla jej piękna, zachęca do działań mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji otaczającego nas środowiska.
Wykorzystując aktywne metody prowadzenia zajęć, dzieci poznały główne zasady selektywnej zbiórki odpadów oraz znaczenia powtórnego ich przetwarzania. Poznały trzy podstawowe kolory segregacji: niebieski – papier, zielony – szkło i żółty – plastik. Celem zrozumienia zasad działania elektrowni wiatrowych, dzieci wzięły udział w doświadczeniu z wykorzystaniem małych wiatraczków, które same przygotowały. Poznały znak EMAS jako pewnego rodzaju „odznakę” za codzienne działania na rzecz ochrony przyrody. Same także wskazały jak należy dbać o środowisko i jakich zasad przestrzegać.
Dzieci z łódzkiego przedszkola aktywnie uczestniczyły w spotkaniu, a na koniec zajęć wszystkie zostały nagrodzone Dyplomem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi oraz małymi upominkami.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi jest organem właściwym do spraw ochrony środowiska oraz ochrony przyrody. W jego gestii leży nie tylko ochrona i naprawa środowiska, ale także w domyśle edukacja, której nadrzędnym celem jest skuteczne i efektywne kształtowanie postaw społecznych zgodnych z szeroko rozumianą etyką ekologiczną.
Fot.: Tomasz Kurzyk