Port multimodalny w Zduńskiej Woli coraz bliżej
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi 10 sierpnia 2016 r. podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla portu multimodalnego, który powstać ma w Zduńskiej Woli. Inwestycja zostanie zrealizowana na terenie dawnej bazy kolejowej Karsznice, w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej nr 131, tzw. Magistrali węglowej, oraz węzła drogowego Zduńska Wola Południe.
Terminal będzie łączył i obsługiwał transport kolejowy i drogowy. Obsługa będzie odbywała się linią kolejową nr 131, drogą szybkiego ruchu S-8 oraz drogą krajową nr 12. Doskonałe położenie komunikacyjne inwestycji przyczyni się do rozwoju gospodarczego tego terenu, a tradycje kolejarskie Karsznic zapewnią doskonale przygotowanych pracowników, świadczących obsługę terminala na najwyższym poziomie.
W ramach planowanego przedsięwzięcia na obszarze o powierzchni około 23 ha powstanie terminal przeładunkowy wyposażony m.in. w dwie suwnice kolejowe z grupą 9 torów bocznicowych, plac rozładunkowy i składowy oraz towarzysząca infrastruktura drogowa i parkingowa. Docelowa pojemność obszarów składowych portu wynieść ma 4500 TEU (standardowych kontenerów dwudziestostopowych), natomiast możliwości przeładunkowe portu osiągnąć mają docelowo 220 tys. TEU rocznie. Na terenie przedsięwzięcia będzie prowadzony pełen wachlarz usług intermodalnych, m.in. przeładunek kontenerów, naczep, przewóz nadwozi wymiennych, przewóz samochodów ciężarowych, przewóz pojemników specjalnych oraz przewóz ładunków w jednostkach izotermicznych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi, biorąc pod uwagę skalę, zakres oraz charakter prowadzonych usług na terenie węzła multimodalnego, w wydanej decyzji nałożył na inwestora obowiązek spełnienia szeregu warunków, mających na celu zminimalizowanie oddziaływania inwestycji na środowisko - zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji. Uznano za konieczne prowadzenie monitoringu środowiska, w tym w zakresie oddziaływania akustycznego. W decyzji stwierdzono ponadto konieczność przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko, w ramach postępowania o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Fot.: iStockphoto.com/TomasSereda